Waarom franchise een oplossing kan zijn

Eigen bedrijf starten tipsFranchise nieuws en informatie

Onlangs las ik op de website van de Rabobank een interessant artikel over trends binnen de huidige economische situatie. Het komt er op neer dat  voor de hedendaagse uitdagingen oplossingen liggen in de kracht van franchising. Het volledige artikel vindt u hier.    Hoewel het artikel niet voor 100% toepasbaar is op de Laptop Plus formule, zitten er interessante frases tussen:


 “schaalvergroting om voldoende bekend te worden bij de consument, om te kunnen investeren in nieuwe IT-systemen en om via inkoopvolumes een goede prijsperceptie te bereiken”
Vertrouwen winnen bij de klant via internet is essentieel. Vertrouwen is vaak een meer bepalende factor bij de aankoop dan de prijs. Deels kan dit vertrouwen gewonnen worden door investeren in een professionele website met betrouwbare keurmerken, maar anderzijds ook door naamsbekendheid. Laptop Plus maakt middels haar concept van een gezamenlijke naam (Laptop Plus + toevoeging plaatsnaam) en het gebruik van de gezamenlijke look & feel (vgl. http://heerde.laptopplus.nl en http://zeewolde.laptopplus.nl ) optimaal gebruik van het scheppen van naamsbekendheid en vertrouwen. Door gezamenlijke inkoop, van bijv. gebruikte hardware, zijn er goede inkoopvolumes te behalen.

    “omdat de consument veel keuze heeft in winkels en merken is onderscheidend vermogen van belang in de retailformule”
Een trend die we zeker de laatste tijd ervaren hebben. De groep die online koopt wordt groter. Met name ook het oudere segment en het zakelijke segment zien voordelen van online kopen ook. Tijdsbesparend, vanuit de luie stoel orienteren en bestellen. Veel resellers constateren dat de prijs – onterecht! – het onderscheidend vermogen is. Het onderscheidend vermogen vanuit Laptop Plus zien we meer in betrouwbaarheid, die niet alleen in de uitstraling tot uiting komt, maar ook in de dagelijkse service en communicatie. Persoonlijke uitdaging is dan ook niet voor niets een belangrijke pay-off.

    “operational excellence is nodig om de winkeloperatie te laten draaien zoals de consument dat wil tegen aanvaardbare kosten”
Juist in deze tijd is een helder beleid vanuit management belangrijk wat zijn uiting vindt via teamwork naar een probleem-oplossende werksfeer, zodat er een continu proces van verbetering en optimalisatie optreedt die antwoord biedt op de vraag van de klant. Via dit voortdurende proces wordt er gewerkt aan optimale klantentevredenheid en een kostenbesparende cultuur.

“Franchise is een goede strategische optie voor zelfstandige retailers. Zij kunnen hiermee hun zelfstandig ondernemerschap behouden, terwijl ze profiteren van de bekende retailformule, IT-investeringen en de schaalvoordelen van de franchiseorganisatie, zoals inkoop.”
Computerbedrijven en automatiseerders – die hun omzet zien verdwijnen naar online aanbieders -  kunnen vaak niet komen tot een exploitatie van een echte rendabele website. Door gebruik te maken van het Laptop Plus concept kunnen ze profiteren van de kennis en kunde die door de jaren heen is opgebouwd op het gebied van marketing en techniek, kunnen ze profiteren van de naamsbekendheid, besparen op inkoop, besparen op de kosten van de website en contentbeheer. Ze kunnen hun zelfstandigheid bewaren en de content uitbreiden met eigen content als eigen computerlijnen.

“Franchise heeft in Nederland haar succes al bewezen in de periode 1985-2010 groeide de omzet van franchise (food en non-food) jaarlijks met gemiddeld tien procent tegen slechts gemiddeld twee procent voor de retailmarkt als geheel.”

|