Marketing wordt steeds lokaler van aard

Naarmate de wereld en ondernemingen verder globaliseren, wordt een focus op het lokale steeds belangrijker. Aan het woord is Luc Suykens, directeur marketing van Procter & Gamble. Volgens Suykens zijn de lokale verschillen immers groot. Zelfs binnen regio`s.

Zo zijn er al grote verschillen tussen de Belgische en de Nederlandse vrouw. De laatste leest meer, is beter geïnformeerd en kritischer. Niet alleen op prijs, maar ook op waarde. De Nederlandse consument wil weten wat het oplevert - iedereen weet wel dat Pampers beter zijn dan de luiers van Kruidvat, maar toch vraagt de Nederlander zich af of dat ook voor haar geldt. Voor P& G betekent dat samengewerkt moet worden met bladen als Wij Jonge Ouders om die informatie te geven.

De Belgische consument staat daarentegen meer open voor de premiumpropositie van merken. Het is alleen moeilijker om die informatie bij hen te krijgen, de communicatie moet dus korter en meer to the point: via DM en one to one. De Nederlandse moeder winkelt ook vaker dan de Belgische en heeft meer tijd om verstandig te shoppen. Belgische moeders, die meer dagen per week werken, doen eens in de week in de hypermarche hun boodschappen - het contactmoment is dus vluchtiger

Via: ProfNews

|