Lokaal adverteren in de krant?

Meer bezoekers dankzij de krant

krantenlezer_2
Voor lokale winkeliers is het moeilijk om met een eigen website voldoende bezoekers te trekken.


De winkelier kan daarom beter gebruik maken van de bezoekersstroom van het regionale nieuwsblad. Je kunt je die bezoekerstroom voorstellen als het verkeer op de snelweg. Zet je een bordje langs de snelweg met je naam, adres en faxnummer erop? Ik geef je tips hoe je beter gebruik maakt van de krant.

Speel in op wat de lezer van de krant interesseert.


Veel winkeliers adverteren in de krant met hun naam. Maar met alleen het adverteren van je naam bereik je te weinig. Je zult je boodschap lading moeten geven. De krantenlezer is bereid iets te onthouden als hij denkt daar later baat bij te hebben. Als z'n dak lekt, z'n verwarming het niet doet of de wasmachine kapot is, is het fijn te weten wie dezelfde dag bij hem op de stoep staat. Prent díe boodschap in.

Begin niet met de prijs.


Adverteer je alleen met een prijsaanbieding dan richt je je op de consumenten die klaar zijn voor aankoop. Maar je bereikt een hele groep consumenten niet omdat die er niet klaar voor zijn. Ze weten niet waarom ze bij jou moeten kopen, behalve een lage prijs. Maar.. geloven ze je dan direct of doen ze eerst nog een onderzoekje op Internet? Veel winkeliers overschatten de actiebereidheid van de huidige consument. Gooit die de krant opzij en schiet hij uit zijn stoel om naar jouw winkel te hollen?

Maak gebruik van zijn aandacht voor de krant.

De lezer kijkt in de krant en hij staat open voor nieuws! Hij wil zich laten verrassen en is waarschijnlijk niet op zoek naar iets speciaals. Overschat zijn aandacht echter niet, hij is geen studieboek aan het lezen. Beperk jezelf. Veel tekst schrikt af. De lezer van nu wil snel een indruk van alle beschikbare informatie om daarna uit te kiezen wat voor hem interessant is. Raak hem dus aan en wek zijn interesse.


Bied hem meer informatie aan.


Help de lezer op zijn zoektocht naar meer informatie. Probeer hem te verleiden naar de volgende stap in het koopproces en naar een medium waar hij meer informatie kan vinden, het Internet! Een website biedt de mogelijkheid om meer informatie te krijgen en op een manier die de gebruiker zelf kiest. Want hij kan zélf bepalen wat voor informatie, hoeveel en ook wanneer. Gebruik dus de krant om de lezer in te prenten hoe hij uw website kan vinden.

Bijvoorbeeld
Tijdens een presentatie voor de NNP (overkoepelend orgaan voor regionale nieuwsbladuitgevers) gaf ik mijn visie hoe de krant en de winkelier beter kunnen samenwerken. Het regionale nieuwsblad kan bij voorbeeld bekendheid geven aan een gezamenlijke winkeliers actie. Op de website van het nieuwsblad kunnen geïnteresseerden meer informatie vinden en op de website van de winkelier kun je het product uitzoeken en dan in de winkel de deal sluiten.
-presentatie van een nieuw product in de krant. Bijvoorbeeld een tijdelijke plaatsing van een zwarte wasautomaat in de winkel. Verwijzing naar website van winkelier. Jij als winkelier weet het meest van het product. Jij bent de fan.
-houden van tijdelijke markt met zwempakken in grote maten voor leden van de zwemclub.
-feel good reportages ondersteund door winkelier. Kinderfeestje met Chocolate fountain.

-lokale home of personal make overs.Gluren bij de buren.

Via: Marc Boers

|