LaptopWinkels worden goed bezocht

Na een periode waarin het minder ging, zagen computerwinkels het eerste halfjaar van 2010 hun omzetten licht stijgen. Consumenten durven weer geld uit te geven en ontwikkelingen binnen de branche, zoals de introductie van Windows 7, stimuleren in 2010 de aankopen.

 

Dit positieve resultaat lijkt in tegenspraak met de licht negatieve cijfers die eerder over de computerbranche verschenen. Dit wordt veroorzaakt doordat het merendeel van de zelfstandige computerwinkels niet is aangesloten op systemen van grote marktonderzoekbureaus, zoals bijvoorbeeld GFK. Hierdoor blijven de verkopen van deze winkels onzichtbaar voor fabrikanten, waardoor de gepubliceerde resultaten over de computerbranche worden vertekend. De focus van grote fabrikanten is vaak gericht op elektronicaketens terwijl de computerwinkel nog steeds een groot marktaandeel bedient.

 

De meerwaarde van gespecialiseerde computerwinkels ligt op het gebied van aanvullende diensten zoals het bezorgen en het aansluiten van producten bij de consument thuis. Dit komt tegemoet aan datgene waarom de consument steeds meer vraagt: kwaliteit, kennis en betrouwbaarheid. Daarnaast brengt de complexiteit van de producten met zich mee dat een goed advies en service gewenst zijn. Iets wat de belangrijkste concurrenten van de computerwinkel, grote elektronicazaken, maar moeilijk kunnen bieden. Deze richten zich dan ook met name op producten waar minder verkoopkennis en advisering bij nodig is, zoals notebooks.

Via: ICTWaarborg

|